Annie Rotinen - Mitt Liv

Alla inlägg under oktober 2011

Av Annie - 31 oktober 2011 11:22

Gick alldeles för fort som vanligt. Det hinner bara bli fredag så är det söndag kväll igen känns det som.


I Lördags var vi på dop och efter det blev det dopfika så det tog hela eftermiddagen, men trevligt hade vi iaf.

Därefter skyndade jag och Marcus iväg till stallet och gjorde alla sysslor till hästarna och så fick de vila då vi skulle iväg på middag. Så sagt och gjort var det bara att skynda sig hem igen och byta om och fixa till sig lite för att sedan gå ut på restaurang och äta lite. Mycket trevligt var det och kvällen avslutades sedan på hotellet och kvällens nöje. Vi hade väldigt trevligt och man mådde lite som man förtjänade på söndag morgon när man vaknade. :P


Så söndagen var väldigt lugn kan man säga och på eftermiddagen blev vi bjudna på middag hemma hos mamma.

Mammas mat är så god så vi klagade då inte över att slippa laga middag själva.


Wilma fick vara kvar hos sin "mormor" medans Marcus drog iväg och repade och jag åkte till stallet och pysslade på.

Frida kom och hälsade på i stallet så då fick hon rida Hannah och jag red Pluppen.

Pluppen kändes lite stel i högersidan, men det lossnade ganska snabbt och han kändes såå fin. Han är så rolig att rida, och väldigt lätt trots sin stora storlek. Men han har ett stort steg och helt olik Hannah att rida, så det känns som att allt går i slow motion, men ack så nyttigt för mig. Denna vecka kommer att bli riktigt skoj.


Frida kom iaf på Hannah riktigt bra och det såg jätte fint ut när hon kom igång och fick ordning på hur hon skulle rida henne. Gav lite tips och Frida tyckte att Hannah är bra då hon inte gör rätt om du som ryttare inte gör rätt.

Så de rullade över lite upphöjda bommar, och till veckan ska nog Hannah få hoppa lite oxå.


Marcus ligger hemma och har blivit dunderförkyld så vi får se om jag blir nersmittad eller inte, har börjat känna mej lite hängig och snorig jag med så jag tror tyvärr inte att jag klarar mej från förkylningen. Hoppas bara att det inte bryter ut förrän senare i veckan för imorgon ska vi rida träning för Maria igen.


 


Av Annie - 28 oktober 2011 09:23

Idag är det fredag, och det är såå skönt! :)

Och from idag tills söndag nästa vecka har jag två hästar att ta hand om och rida. Jag har han om lilla fina pluppen oxå då sofie har åkt hem över lovet. Ska bli skoj då han är så fin och så annorlunda mot för Hannah. Roligt! :)

Då får jag oxå känna på hur det är att jobba heltid och ha hand om två hästar samtidigt ifall jag skulle få för mej att skaffa en till någongång. ;P




Av Annie - 26 oktober 2011 20:32

Ja dygnet har alldeles för få timmar. Har verkligen haft fullt upp men men.


Vad har då hänt med ridning de senaste dagarna, Lördags var Hannah ut i skogen med Linnea.


I söndags red jag ett dressyrpass i ridhuset, och till en början kändes hon lite seg men efter lite jobb så blev hon sjukt fin och härlig att rida. Red skänkelvikning och sen fanns det en upphöjd bom på ena volten som vi brullade över några gånger i trav och sedan blev det dags för galoppjobb. Rullade över bommen några gånger i galopp oxå i bägge varven och därefter blev det lite jobb med galoppöppna och galoppsluta och lite förvänd galopp, då blev hon väldigt pigg och låg på ganska ordentligt. Men under hela galoppen var hon väldigt reglerbar för sätet och lyssnade direkt tillbaka och jag kunde reglera galoppsprången hela tiden. Hon var under sig med bakbenen och det var en helt ny känsla jag fick. Satt och bara njöt i sadeln och var så himla nöjd.


I måndags hade hon nog lite träningsvärk för hon kändes såå seg och stolpig till en början, joggade henne i låg form och hon kändes inte alls lika fin som dagen innan, men men, rullade på lite i galopp oxå och hade inte så stora krav utan mest bara jogg.


Igår då så var det dags för Maria träning igen och i början när jag red fram så gick juh knappt fram för fem öre, men gjorde så gott jag kunde och efter galoppen så lossnade det en del och hon gick fram bättre.

Men jag har kommit fram till att så fort jag ska rida träning för någon så börjar jag spänna mej lite omedvetet och så tänker jag så förbannat mycket så jag förstör juh så för mej själv, då det inte känns fullt rättvist mot Hannah heller, men det är väl därför vi tränar, för att bli bättre på även det och få hjälp.

Men själva träningen då gick faktiskt ganska bra, Maria tyckte att vi hade fått ett bättre tempo och bättre rytm och att jag satt bättre, så det går juh framåt iaf. Kul.

Sen fick jag även höra en kommentar av en person som verkligen värmde och som höjde mitt självförtroende och självkänsla rejält, Så det var jätte roligt och jag blev riktigt glad.


Sen mötte jag även en person som verkligen inspirerade mej. Att vara så glad och positiv till allt trots stora motgångar är verkligen inspirerande och det får en att tänka i lite andra banor. Jag blir så facinerad av sånna människor och jag önskar att jag oxå kunde vara så lite mer. Det är verkligen stark jobbat!


Idag har jag varit hästledig och Hannah har fått vara ut i skogen idag igen.

Och jag har knappt vetat vad jag skulle fördriva tden med nu på kvällen, är så ovan att vara stall ledig mitt i veckan, haha vaddå skadad, men tydlogen har jag juh kunnat fördriva denna kväll oxå.


Men nu är det dags för en dusch och kanske lägga sig tidigt.

Av Annie - 26 oktober 2011 18:45

Idag fyller hjärtetrollet hela 2 år!


 



Av Annie - 22 oktober 2011 15:34

Nu har det ekat här på bloggen igen i några dagar, men jag har inte alls haft tid att skriva några rader.


Torsdag och fredag var jag iväg på regionkonferens med jobbet, så det var ordentlig korvstoppning i två dagar, dock mkt intressant.

Torsdag kväll var vi på hockeymatch, vi såg Luleå-Brynäs. Brynäs vann på straffar. det var en ganska bra match och man rycks verkligen med i stämmningen när man sitter på läktaren. Annars är jag inte alls speciellt intresserad av hockey.


Sofie var och red ut med Hannah i torsdags och hon hade varit busig och glad vilket Sofie tyckte var roligt, så det var kul att höra.


Även igår fick Hannah en liten uteritt. Hovslagaren hade varit och skott henne på morgonen så nu är vinterdojjorna på så nu kan snön få komma när den vill.


Sen är det väldigt mkt funderingar som snurrar i mitt huvud om allt och ingenting, så jag får se lite vart allt landar i slutändan. Men det blir nog riktigt bra tillslut.


Av Annie - 18 oktober 2011 10:04

Ja då ska vi se vad som hänt sista dagarna.


I fredags och lördags var Linnea och red Hannah. På fredagen tog de en lugn tur i skogen och på lördagen red de i ridhuset. Jag, Marcus och marcus mamma åkte till stallet på lördagen och tittade på en del av passet och det såg bra ut.


På lördag hade vi firmafest med jobbet. Åkte till Western farm där det bjöds på buffe, underhållning och frågesport. En riktigt trevlig kväll.

Höjdpunkten var helt klart att rida på den mekansika tjuren. Jag höll mej kvar till nivå 8 av 9 möjliga, men sen satte jag mej på handtaget och min tumme så då gav jag upp. Då svände det ganska rejält och på sönadegn hade jag ett väldigt fint blåmärke på insidan av ena låret som tog ont så ini bomben. Men kul var det och helt klart värt det. :P

kolla in den koncentrerade minen. :P


Det pinsammaste som hände under kvällen var att en av artisterna bjöd upp mej på dans brevid bordet där jag satt mitt under pågående show. Så det var bara att ställa sig upp och dansa med honom med en strålkastare riktat mot oss.

Nåja man får väl bjuda på sig själv haha även om det var väldigt pinsamt att göra det framför 200 okända människor.


Söndagen blev bara lugn och jag passade bara på att mysa med Hannah.


Igår var jag till vårdcentralen och de tömde mej på blod nästan, nej men skämt åsido så tog de en väldans massa blodprov och så ska jag dubbla min medicin i två veckor så ska vi se om det blir bättre och så inväntar vi svaren på proverna.

På kvällen tog jag och red ett pass på Hannah i ridhuset och det gick väl helt okej, varken jättebra eller dåligt. Hade inte så höga krav, utan vi tuffade på i låg rund form i alla gångarter. Inte så mkt att skriva om egentligen. 

Av Annie - 13 oktober 2011 11:44

Läste på tidningen ridsport att en riksdagsledamot har skrivit en motion om dispens för att ha taggtråd till hästhagar om det "föreligger särsklida skäl" .

Att det kan användas till tex brukshästar som är lugnare i sitt temprament eller till betesmarker som hästarna är vana vid för att bara nämna några exempel från motionen.


Det tycker jag låter är lite galet.

Jag tycker inte alls att taggtråd och hästar hör ihop under några omständigheter.

Eller?


Läs artikeln och motionen här.


 

Av Annie - 13 oktober 2011 08:10

Igår var jag så trött hela dagen så jag orkade helt enkelt inte rida något seriöst pass. Så åkte till stallet i mjukisbyxor och sneakers och fixade allt som skulle göras. Tog in Hannah och då hade jag piggnat till lite iaf, och jag ville egentligen inte låta henne vila, så jag funderade på om jag skulle longera eller rida barbacka. Jag valde att rida barbacka då en annan oxå skulle rida samtidigt. Och det var riktigt mysigt och det gick riktigt bra, Förutom då att Hannah har världens mest osköna manke och rygg, det känns som att sitta på en planka på högkant. Men det kopplade jag bort och istället jobbade jag henne lite i skritt med volter och skänkelvikning. Och sen travade jag lite och red volter och svängde och hon var så himla fin. Hon var låg i formen, väldigt mjuk och följde fint åt alla håll och det var bara allmänt behagligt.

Och jag var väldigt förvånad över min egen kropp då jag lätt kunde sitta avslappnat och inte skumpa eller vingla som det var lite i somras. Skippade dock galoppen igår utan nöjde mej när det kändes så bra och jag var ändå så trött, men Hannah fick juh komma ut och röra på sig iaf så vi var bägge nöjd.


När jag stod och ryktade Hannah innan vi skulle rida så ville hon att jag skulle klia bakbenet när jag stod vid det. Då kommer hon alltid med rumpan mot en, och jag brukar juh alltid se det, men igår så glömde jag flytta på min fot även fast jag såg att hon började flytta på sig, så hon ställde sig så fint på den så nu är jag lite öm över den och en tå är lite svår att böja. Tur att Hannah inte väger så mkt ändå och har små hovar. Så ömheten är nog snabbt övergående.


 

Presentation


Välkomna hit!
Är en sprallig 27årig tjej bosatt i norrbotten. Här kan du följa mej i mitt liv och mina två hästar i våran vardag med träning, tävling och lite annat smått och gott.

Copyright på alla bilder.


Fråga mig

5 besvarade frågor

Hannah the Brave xx

 

Dali aka "Pluppen"

 

Kilhults Zatanz Zexiga Wilma

 

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards