Annie Rotinen - Mitt Liv

Alla inlägg under maj 2012

Av Annie - 31 maj 2012 10:40

Igår var sista dagen som Linnea hade hand om Hannah då hon tar studenten snart och kommer flytta söderut.   

Jag och Hannah kommer sakna henne jätte mycket och vi har verkligen trivts bra med henne under de här månaderna som hon har hjälpt oss! Vi tackar så mycket för den här tiden och Önskar henne all lycka till i framtiden iaf!


De hade iaf varit ut i skogen och hoppat lite och haft det skoj. Så jag åkte bara förbi stallet på kvällen och lät Hannah komma ut och beta. Stod nog med henne i en timme innan jag började frysa så mycket så då fick hon bara bli sprayad med myggmedel och sedan gå ut i hagen igen. Hon verkar då iaf inte alls speciellt missnöjd med att sova ute faktiskt.


Efter det så åkte jag och kollade på betet som de ska gå på i sommar med de övriga hästägarna. De kommer nog bli jätte bra i sommar. :)


From idag kommer jag även ha hand om Pluppen igen då även Sofie kommer att ta studenten och de har åkt iväg på klassresa ihelgen och nästa vecka är studentveckan. Men det är så roligt att ha lilla Plupp oxå. :)

Av Annie - 30 maj 2012 15:04

Jag är faktiskt sugen på att tävla mer! :) Jag tyckte att det var riktigt roligt att tävla och nu känner jag att jag vill tävla mer. Jag blev inte heller speciellt nervös innan tävlingen nu sist och det var juh riktigt skönt utan jag blev nog mest bara fokuserad och kanske lite likgiltig haha. Ne men som sagt så var det riktigt skoj så nu är jag riktigt peppad till att träna mer och förbättra mycket som jag vet är lite av våra problem och sedan ut och tävla lite mer.


 

Av Annie - 29 maj 2012 11:35

Igår fick Hannah bli fin om fötterna av farbror hovslagare och ta på sig sommarsandalerna. Även fast vi redan skruvat ur broddarna tidigare men ändå.

Och så fick hon en välförtjänt vilodag efter söndagens tävling. Istället fick hon komma in en sväng på kvällen och äta sitt kraftfoder och bli sprayad med myggmedel innan vi la på regnjackan igen och gick ut och betade lite gräs och sedan fick hon ställa sig i hagen igen för att premiärsova ute. Hon står juh själv i sin hage men de tre musketörerna står i hagen mittemot så hon ser juh dem hela tiden så det gjorde nog inte så mycket. Bättre det än att sova ensam inne i stallet tycker jag.

Gav kvällsmat till alla ute i hagen och hon ställde då sig så glatt och åt så jag tror nog att natten har gått bra ändå.


Måste juh börja prova på att sova ute nu om hon ska göra det hela sommaren. :)



Av Annie - 29 maj 2012 08:49

Bjuder på lite blandade bilder från tävlingsdagen.


Hannahs plats för dagen. :)




Innan första klassen




Efter första klassen. Törstig pga värmen och sen kan jag inte se normalt utan solglasögon då jag måste kisa så mkt pga solen. Där av min konstiga min. Men bjuder ändå! :P


Framridning till LA


Skrittpaus.


Efter LAn på väg ut från banan. Nöjd över Hannah och med en bättre känsla. :)




Gänget innan vi ska åka hem. Sofie, Jag, Bästa hästskötaren Linnea och Hanna. Och i transporten står Pluppen och Hannah och myser. :) Och såklart Marcus som står bakom kameran.

  


Av Annie - 28 maj 2012 13:47

Blev en riktigt lång dag igår. Åkte hemifrån vid 06,30 och var väl hemma igen vid 21 så jag var måttligt trött när jag stupade i säng igårkväll.


Jag är iaf väldigt nöjd med tävlingen trots allt och jag är nöjd över min fina Hannah.


I första klassen LB:1 så kändes hon lugn och fin på framridningen. Innan vi skulle in i collektingring så var hon lite otålig och i collektingring kändes hon ändå fin. Lite avvaktande men ändå som fin. Sen kom vi in på banan, red runt lite och Hannah dog! Hon ville knappt gå fram alls och jag blev helt ställd då jag inte var förberedd på det då hon typ aldrig gjort så förut. Så jag blev helt passiv och gjorde inte alls så mycket för att reda upp det och ja det var juh dåligt av mej. Så hela ritten blev en lite smärre katastrof. Hade alldeles för långa tyglar oxå vilket gjorde att hon blev väldigt låg i formen eller orolig med huvudet. Och inte gjorde jag något här heller för att korrigera det hela utan jag bara fortsatte och försökte driva. Ja herregud, fast det är juh lätt att vara efterklok, men kände direkt jag red av banan att vad sysslar jag med egentligen. Varför skärpte jag inte till mej och ordnade upp saker lite bättre?? Nåja. Hannah var juh iaf lugn och skötte sig hela tiden så henne var jag då nöjd över. Fast vi kan juh bättre än såhär. Men samtidigt så var det våran alldeles första start tillsammans och vi tog oss igenom programmet fast med en del missar. Och procenten stämde bra överrens med känslan så ganska bra självinsikt har jag juh iaf. :P


I LA:4 så hade jag iaf kortat upp tyglarna lite haha. Och vid det här laget blåste det i princip storm ute. Hade ganska svårt på framridningen med alla olika ekipage som red runt åt alla håll och kanter (hade det till LBn oxå) så våran framridning var väl inte helt optimal. (även detta pga mej) Men Hannah skötte sig än en gång. Men jag fick inte till trycket i henne som jag hade velat ha och det visade juh sig såklart även på banan. Red iaf igenom programmet i stormen och Hannah var fortfarande väldigt seg och bromsade, men fick fram henne lite bättre än klassen innan iaf. Vi hade såklart en hel del missar (En del större och en del mindre) och saker vi kunnat göra bättre men som sagt så är det lätt att vara efterklok, jag fick iaf inte till allt inne på banan och det är juh helt klart en träningssak. Men känslan var iaf MYCKET bättre i denna klassen än föregående så jag var supernöjd över det. Även här var det inte några höga procent men vi fick lite högre än i LB:n så lite skärpte jag iaf till mej till LA klassen.


Är iaf supernöjd över Hannah, Min fina lilla prinsessa som skötte sig så bra under hela dagen. Och överlag är jag nöjd över dagen och debuten och det var en rolig dag.

Av Annie - 25 maj 2012 13:33

Idag är jag hästledig då Linnea har Hannah idag. Tänkte istället roa mej med att gå ner i förrådet och rota bland alla mina hästgrejer för att plocka fram det jag behöver till söndag, och även kolla om jag har något fint vitt schabrak där som jag kan ha. Måste juh börja förbereda.


Igår blev det ett dressyrpass barbacka på Hannah och jag hade både ett schabrak och sedan en filt som jag vikt några gånger på ryggen så det var tom nästan behagligt att sitta på henne. Att inte ha nåt på ryggen är däremot inte så skönt då Hannahs manke inte är att leka med ajaj. Men som sagt så var det riktigt skönt med all stoppning så det blev faktiskt ett dressyrpass. Först volter och skolor i skritt och trav och hon var riktigt fin. Och på slutet tog vi även och galopperade lite och det gick riktigt riktigt bra. Så igår vart det ett riktigt roligt pass faktiskt. Lite blandning mellan seriöst och så lite oseriöst men absolut en hit iaf. :)


Imorgon är det stalljour som gäller och sedan på eftermiddagen ska jag rida Hannah och därefter blir det bad av ett stycke häst som inte badat på hela vintern och säkert inte på hösten heller för den delen, så ett bad är verkligen välbehövligt! Och så frisering och förberedanade och packande inför söndagen. Första klassen vi ska starta börjar ca 11.30 men tänkte ändå åka till stallet i tid på morgonen så man slipper stressa och kan komma fram till tävlingen i lugn och ro. Åh vad roligt det ska bli! :D

Av Annie - 24 maj 2012 11:09

Igår hade jag och Hannah våran premiär på utebanan. Jag red Pluppen där i helgen men Hannah hade redan blivit riden av Linnea då så därför blev min och Hannahs premiär igår. Och det var väldigt mycket att titta på tyckte hannah. De var dressyrstaket, stod en massa hinder på banan, barn som lekte,skrek och hoppade studsmatta på gårdarna, det stod en massa grejer brevid banan, hästar i hagarna precis brevid och första varvet blev hon livrädd för en bänk som hon tvärnitade för. :P Promenerade med henne först några varv och satt sedan upp och red. Hade tagit på gramanen igår då jag vet att första passet ute på just banan kan vara lite spännande. Hon skötte sig iaf bra hela passet, dock spänd och lite trippig så i traven blev det inge bra flyt fast det blev bättre mot slutet, men som sagt så skötte hon sig, lyssnade bra hela tiden, Jobbade ändå på hyffsat okej och jag red bara lugnt och konsekvent hela tiden och galoppen var faktiskt riktigt fin, väldigt rund men ibland ville hon gärna öka så fick rida varje språng för att hon inte skulle öka iväg. Skritta tyckte hon inte var nödvändigt alls. Nåja det var juh första gången ute för i år (ja på banan då, ut i skogen har hon juh varit mycket) så jag hade ändå överseende och nöjde mej med att hon iaf lyssnade hela tiden. Satt av och promenerade av henne efter galoppslingan som går runt ängen och då var allt spännande igen. En torkvinda var JÄTTEfarlig enligt Hannah och hon blåste upp sig och småtrippade förbi den, även en sten var lite farlig. :P men så fort vi passerat de så var hon lugn och kunde skritta som vanligt. Hon brydde sig inte alls över silagebollen som stod mitt på ängen som de andra hästarna tycker är livsfarlig iaf.


Jag måste verkligen få fotat några nya bilder snart. Känns inge kul att använda samma hela tiden. Men tills vidare får det bli en bild från förra våren.

 

Av Annie - 23 maj 2012 15:30

Nu börjar jag faktiskt att bli lite nervös.   Hur ska det inte vara när det väl är dags då? Lär väl kräkas i nåt hörn eller typ glömma bort precis allt. Dock har jag inte hunnit bli jätte nervös ännu så jag håller tummarna att det håller sig på en överkomlig nivå iaf. Som tur är så har juh Hannah tävlat förr (även om det iofs är två år sedan hon var ut) och hon kommer nog sköta sig som vanligt, är juh bara jag som ska få ihop allt. och jag hoppas iaf att jag kan hålla nerverna i styr så jag inte förstör allt för mycket. :P


 



Presentation


Välkomna hit!
Är en sprallig 27årig tjej bosatt i norrbotten. Här kan du följa mej i mitt liv och mina två hästar i våran vardag med träning, tävling och lite annat smått och gott.

Copyright på alla bilder.


Fråga mig

5 besvarade frågor

Hannah the Brave xx

 

Dali aka "Pluppen"

 

Kilhults Zatanz Zexiga Wilma

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards