Annie Rotinen - Mitt Liv

Alla inlägg under september 2010

Av Annie - 27 september 2010 22:55

Kvällen spenderades i stallet i vanlig ordning. Efter att ha mockat och fixat i ordning allt så tog jag in Hannah och pysslade om henne och gav henne en ordentlig rykt. Hon tyckte nog att det var riktigt skönt och stod och halv sov medans jag höll på. Tempade henne och hon har inge feber idag så jag vet inte riktigt vad hon fick för släng av igår. Men hon verkade ändå ganska trött och ville inte riktigt äta sitt hö så hon fick ta det lugnt idag. Hon fick på sig sin pyjamas igen och sedan tog ut henne på en liten promenad bara. Promenerade en stund i paddocken och då hade jag henne lös och hon följde mej som en skugga, stannade när jag stannade och promenerade så fort jag gick. sen knäppte jag fast henne igen och så tog vi och promenerade runt lite på anläggningen. Var helt beckmörkt ute och ganska kallt. Var nog kring nollgradit men det var mysigt där vi traskade omkring. Efteråt fick hon komma in i sin box igen och fick en morotsbit och massa pussar på mulen innan jag nattade för kvällen. Så nu hoppas jag hon håller sig frisk iaf.


Kom hem och mumsade i mej lite glass och har spenderat resten av kvällen här framför datorn. Men nu känner jag att mina ögon börjar vara väldigt trötta och sängen lockar extremt. Så jag tror jag lyder min kropp och går och sover. :)


God Natt!

/Annie 

Av Annie - 27 september 2010 10:35

Ja igår blev det bara en lugn dag för att ta igen sig lite och få igen lite sömn efter helgen. På kvällen åkte jag till stallet och pysslade. Hannah skulle få sig en vilodag då hon gått hela veckan. Mockade och fixade klart allt i stallet och därefter så byggde jag och pernilla ut hagen lite extra och gjorde om så vi har grinden nedanför stallet istället. Så nu har pållarna lite mer att äta oxå. Tog in dem ganska sent. Hannah såg trött och hängig ut när hon stod i boxen och ville inte äta utan stod som bara och vilade. Tempade henne och hon hade FEBER. 39.3 visade termometern. (kollade flera gånger under kvällen, även när hon stått och vilat i nån timme) Har juh tempat henne varje dag sedan förkylningen bröt ut i stallet och hon har juh inte haft feber tidigare alls när hon hade hostan eller gick på din vila utan har legat på sin normaltemp ändå. Någon dag låg hon som precis under febergränsen men efter att jag börjat sätta igång henne och även under kursen i helgen så har hon legat normalt. Men igår så slog det tydligen till och hon blev sjuk. Så jag stod och pysslade om henne och hon var värre kramsjuk och nattade sedan och hon åt iaf sin mat så det var juh lovande. Åkte ut till stallet vid 7 i morse för att kolla till henne och hon såg mkt piggare ut. Kollade tempen och då hade hon 38.1 Så nu var hon feberfri. Vet inte riktigt vad hon hade igår kväll då men i morse var hon frisk. Får kolla henne ikväll oxå och se hur hon verkar.


I övrigt så märks det att det snart är vinter. I morse var jag tvungen att skrapa rutorna när jag skulle till stallet och det var minusgrader ute. Frosten låg vit på alla gräsmattor men solen lös. så det var riktigt fint ute, men nu får man börja klä på sig lite mer. Skjutsade även marcus till jobbet i morse så man har varit effektiv på morgonen.


Nu ska jag nog försöka gå och äta lite frukost.


Ha en trevlig dag allihop! :)

/Annie

Av Annie - 26 september 2010 15:41

har faktiskt gått över min förväntan. Jag är verkligen jätte nöjd och det har varit extremt lärorikt. Så nu är det bara att träna vidare för mig och Hannah.


Fredagens träning så kändes Hannah jätte fin när jag red fram henne.

När vi sen började rida själva lektionen så fick jag träna en del på att dra bak axlarna ordentligt men i övrigt så hade jag en fin sits. Så det känns juh kul att få höra då jag verkligen har tränat på att få till sitsen. Och sen hålla ihop händerna på plats framför mej då jag har en tendens att bredda lite för mkt. Hannah gick jätte fint och bra i formen i skritt och trav och även vänster galopp kändes jätte bra. Men sen var det dags för höger galopp, Då hade Hannah kommit igång och hon och jag hade lite olika åsikter om vilket tempo vi skulle ha. Hannah ville att det skulle gå fort och när jag tog i tyglarna så körde hon upp huvudet och då tycker jag att jag inte har någon kontroll alls och tycker att det känns springigt så jag ville bryta av då medans hesse sa att det inte alls gick fort och istället för att bryta av och hålla på att bry mej om hennes huvud så ska jag bara fortsätta rida konsekvent och göra mkt halvhalter och aktivera henne. Och tillslut så fick jag till det och det var en helt annan känsla. Hur härligt som helst. Så där var det en polett som trillade ner för mej. Kul.   


Kände mej helt slut på kvällen men jag kunde inte somna alls, och marcus var iväg på party med några kompisar. Så jag somnade väl vid 03.30 kanske och när väckaren ringde kl 6 visste jag inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Men piggnade till efter en liten stund och vid 8 så var jag och marcus i stallet. Tog in Hannah och gjorde i ordning henne och sen red jag fram medans marcus var snäll och mockade och fixade i stallet.

Träningen idag var väldigt upp och ner. Jag blev lite lätt snurrig av allt jag skulle hålla reda på samtidigt men tillslut fick jag koll på alla hjälper och tygeltag mm.    Tror att min sömnbrist spelade in lite oxå men jag försökte verkligen iaf. Så början av passet gick faktiskt väldigt bra och Hannah hade en fin form. Hade memorerat  känslan från galoppen igår och det fungerade verkligen MYCKET bättre idag. Båda galopperna flöt på bra och jag fick en bra känsla. Efteråt när jag skulle trava av i slutet så var jag sååå trött och min kropp kändes som gele och jag skulle träna vidare på mina händer så blev det lite lätt kortslutning i mitt huvud   och Hannah tappade formen. Men hon lyssnade mkt på förhållningar iaf och var totalt uppmärksam men jag fick inte till det alls som jag brukar. Men tillslut så släppte det till och jag avslutade med en bra känsla iaf. Så det var riktigt roligt. Var nästan gråtfärdig av trötthet när jag hoppade av och hade ganska mkt nytt att ta in men hade en härlig känsla ändå. Jag och marcus tog och promenerade med Hannah en stund innan hon fick komma in i stallet för att äta lite morötter och bli ompysslad för att sen få gå ut i hagen och ta det lugnt.


Så Det har varit en extremt konstuktiv helg med mkt nytt som jag ska träna på men även väldigt mkt beröm och Hesse tyckte även att Hannah var en bra häst för mej och att vi passade mkt bra ihop. (Han känner juh till Hannah sen tidigare)

så det känns sjukt roligt att höra då jag ibland haft mina tvivel på om jag gjort rätt i att köpa henne och om jag kommer att få ordning på allt när vi har haft våra svackor. Men sen kommer det juh dagar när alla tvivel bara försvinner och efter i helgen så är jag ännu säkrare på både mej själv som ryttare och på mej och Hannah som team.

Sen är det juh så att det kommer ta ett tag innan jag och Hannah är helt samspelta och verkligen känner varandra och får in hela känslan. Det går juh inte över en natt.

Men vi tar en dag i taget och kämpar vidare. För just nu är jag bara så himla glad och har en sån bra känsla.   


/Annie


Av Annie - 23 september 2010 23:53

Åh min Hannah är bara för underbar.


Ridpasset idag var bara så där fånigt bra. Känns sååå skönt att Hannah är tillbaka och att jag har slutat mesa runt och faktiskt insett att jag vågar ta i henne och bli lite arg ibland utan att hon går sönder eller blir hysterisk. Känns riktigt härligt.


Passet igår var oxå bra. Jag fick däremot säga till på skarpen några gånger men efter det så gick hon fint.


Så imorgon och på lördag så ska vi rida kurs för hesse så jag hoppas att formen håller i sig. Jag känner mej riktigt laddad så det ska bli skoj.


  


Nu är det däremot dags för sängen.


God Natt!

/Annie

Av Annie - 21 september 2010 22:16

Regnet bekommer mej faktiskt inte det minsta.. Tycker faktiskt att det var ganska skönt ikväll att rida fast det regnade. Och just nu rider jag då mkt hellrer i paddocken än i ridhuset. Det går juh knappt att vara i ridhuset då det är värsta vallgraven på spåret. Det är så djupt spår efter fyrkanten så hästarna snubblar juh nästan av sig benen om man ska upp från spåret. Plus att ute i paddocken får man vara själv när det regnar. Där var underlaget betydligt mkt bättre oxå. Det var bara en vattenpöl nere på ena kortsidan men det var bara att skära av så var det inga problem. Ja nog om det nu.. :P

Själva ridpasset i sig gick både bra och dåligt. Jag fick bli lite arg på Hannah i början och ta tag i henne ordentligt då hon mest tyckte att man kunde studsa rakt upp för att slippa undan och sen springa i hundranittio.    Men efter det var hon hur kalasfin som helst. Red henne i alla gångarter idag och hon var väldigt pigg men sansad. Har juh förståelse att hon är pigg då hon vilat i 10 dagar oxå och precis håller på att sättas igång igen. Så hon får ta det lite halv lugnt ändå. Fördelen är juh att hon rör på sig så mkt i hagen i alla gångarter hela dagarna så hon är juh som ändå igång. Bara att hon stått från själva ridningen.

Hannah verkar tycka det är så skönt att få börja komma igång igen och idag frustade hon hur mkt som helst. 


I söndags hade jag tänkt rida henne och hade lagt på alla grejer och kom ut i ridhuset och promenerade och upptäckte då att hon haltade! Av med alla skydd och kollade hovarna men hittade ingenting galet. provade leda henne några steg till och fortfarande samma.   Så jag tog in henne i stallet och tog av alla grejer på henne och ringde till marcus och han kom till stallet, tog ut henne med bara tränset och marcus promenerade först med henne och hon visade INGENTING.    därefter provade han springa lite med henne och fortfarande ingenting. Tog då och longerade henne lite i skritt och trav så jag kunde titta ordentligt och inte det minsta markering att hon skulle ha ont någonstans. Klämde och kände igenom och hittade ingenting. Och Hannah som är dunderkänslig om det skulle vara något rörde inte en min. (Hon vill typ lägga sig ner och dö om hon har ett litet sår eller ont någonstans) Så det kanske bara var underlaget hon inte tyckte om eller något för halt det var hon då inte.


Igår så gjorde jag ett nytt försök att rida och marcus var med för att hålla ett öga på henne från backen. Hon haltade absolut ingenting och hon kändes jämn och fin. Jag var lite nojig och tyckte hon gick konstigt men alla som var på plats sa att hon inte haltade. Var nog det knöliga och ojämna underlaget som gjorde att jag tyckte hon gick stelt. Skrittade och travade henne lite för att känna på henne och hon var dunderpigg men fin. Var lite jobbigt att rida i början då det var fullt med andra människor och hästar i ridhuset men på slutet så var vi ensamma. Så då gick det bra.


Så till helgen ska vi rida kurs. Ska bli spännande. Hoppas bara att jag blivit av med min hosta tills dess. Jag är så less på hostan nu och den verkar vägra ge med sig också. Börjar känna av det i mina magmuskler nu. Kanske för det med sig nå bra ändå. Kanske får värsta vältränade magen på köpet! Hahah. kanske börjar ana några magrutor..   


/Annie

Av Annie - 19 september 2010 15:11

Ja dagarna bara rusar iväg även om jag inte har gjort ett skit.

Är så sjukt less på den här förkylningen nu. Känns som att jag håller på att hosta upp mina lungor och snyta ut min hjärna eller nåt.

Som jag trodde så satte förkylningen juh sig såklart på mina lungor som vanligt, så torsdag natt (eller kanske fredag morgon är mer korrekt) så bar det iväg till akuten för att inhalera lite medicin och svälja diverse cocktails med tabletter. Hade haft svårt att andas sen tidigt på kvällen och när klockan blev 02.30 så fick marcus helt enkelt nog och tvingade in mej till akuten. Jag själv vill juh absolut aldrig åka in så jag går hellre hemma och har tungt att andas än säga att jag borde åka till akuten. Jag hoppas nog alltid att det ska gå över av sig själv. Vilket jag borde ha insett efter alla dessa år att det inte gör. Men man kan juh hoppas. :P


Efter att ha sovit några timmar så åkte jag och marcus till stallet och fixade i ordning allt och pussade lite på Hannahs goa mule för att sedan rulla vidare till marcus mamma i piteå. Kvällen bjöd på god middag och avslutades med lite bastu.

På lördagen åkte vi runt på lite utflykter och kollade omgivningarna i pite. Det är faktiskt en ganska mysig stad. Kvällen bestod av pyssel i stallet. Hade tänkt börja rida igång Hannah lite smått nu då hon stått i snart 10 dagar, Fast igår så blev det bara en liten promenad då min andning absolut inte är i form. I övrigt så var det bara en massa pyssel och gos med Hannah.


Idag så har man gjort sin plikt och varit och röstat också. Snabbt och smidigt. Känns bra att man gjort något vettigt och nu har man iaf gjort sitt val. Hade man inte röstat så kan man juh inte heller gnälla i efterhand.


Nåja nu ska jag nog gå och dricka lite te och honung och försöka bli av med min hosta innan det blir dags för stallet.


/Annie

Av Annie - 15 september 2010 12:11

Ja nu har Hannah blivit frisk men hon ska få sin höstvila nu iaf. Tänkte när hon ändå stått och tagit det lugnt i flera dagar nu så kan hon ändå få fortsätta vila när det ändå är förkylning i stallet.


Däremot så har både jag och marcus insjuknat i värsta förkylningen. Vi snorar ikapp här hemma. Så vi försöker kurera oss så gott det går med halstabletter och diverse. Det blir väldigt ont om sömn och det känns som att jag snart kommer att nysa ut min hjärna eller nåt. Är sjukt less på att nysa nu. Förhoppningsvis är det snabbt övergående så man snart är tillbaka på banan, och att det inte går ner i lungorna så jag får problem med min andning vilket jag oftast får när jag är förkyld.


Men nu är det dags att bädda ner oss på soffan och se på film.


/Annie

Av Annie - 13 september 2010 21:55

Ja nu försvann några dagar i ett nafs..

Och ändå har jag som ändå inte gjort något speciellt.


Ja vad har hänt då.. Hannah har fått stå sen i fredags då hon pendlar lite upp och ner i temp. Hon har inte hög feber men hon ligger som på febergränsen. Hon har inte hostat nå mer, förutom några gånger i lördags. Så det har blivit väldigt mkt pyssel och hon är kramsjukare än nånsin. Hon skulle nog helst vilja stå och mysa hela dagarna..   


Tillbringar lika många timmar i stallet som vanligt fast jag inte rider nu. Vet inte riktigt vad jag gör av tiden. Tar väl det extra lugnt och pysslar på lite extra mkt med allt.


Och har juh dessutom haft ett liv utanför stallet i helgen.


I lördags så var vi ett helt gäng som var på kina och åt middag då en i marcus band fyllt år. Väldigt trevligt var det och god mat. Kändes som kul att ta på sig nå andra kläder än mjukisbyxor eller stallkläder.   


Efter maten så åkte jag till stallet för att ta in Hannah och kolla till henne, medans marcus och de andra åkte vidare till en festlokal i karlsborg. Efter att jag plockat in Hannah och nattat så åkte jag vidare mot festen, och min kära sambo skulle förklara vägen till mej då jag aldrig varit där tidigare. (Be aldrig en full pojkvän som känner till området utan och innan att förklara vägen, då han totalt glömt bort att det står hus efter vägen som enligt honom inte alls ska stå där vilket resulterar i att han tycker att jag är på fel väg.. Vilket det visade sig att jag inte var!) men efter många om och men så hittade jag fram iaf. Var riktigt trevligt där och stämningen var på topp.   

eftersom jag var nykter så var jag juh självklart chaufför för kvällen. Så när vi skulle därifrån var det bara att packa bilen full med människor och släppa av dem på hotellet och jag och marcus avrundade och åkte hem.


Idag har det bara varit lugnt. Jag och marcus åkte till stallet på förmiddagen och mockade och gjorde färdigt allt i stallet så nu på kvällen har jag bara varit och pysslat med Hannah. Tog ut henne och promenerade en liten stund oxå.

Och när jag kom hem så var lägenheten städad. Vilken lyx jag har alltså.   


Nu ska jag gå och äta lite glass eller nåt annat onyttigt, Beror på vad jag hittar.   

/Annie

Presentation


Välkomna hit!
Är en sprallig 27årig tjej bosatt i norrbotten. Här kan du följa mej i mitt liv och mina två hästar i våran vardag med träning, tävling och lite annat smått och gott.

Copyright på alla bilder.


Fråga mig

5 besvarade frågor

Hannah the Brave xx

 

Dali aka "Pluppen"

 

Kilhults Zatanz Zexiga Wilma

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards