Annie Rotinen - Mitt Liv

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Annie - 10 januari 2012 22:49

Ikväll tog jag och longerade Hannah en stund i ridhuset. Hon var riktigt fin och lyssnade bra. På slutet testade jag att ta bort linan och löslongera henne en tag och i början låg på en rund fin volt runt mig men sedan började hon göra den större och större men hon lyssnade fortfarande bra på kommandon. :)


Filmade en pytte stund precis på slutet och här använder hon halva ridbanan. Och när hon hamnar så långt ifrån mig lyssnar hon inte riktigt lika bra heller. :P

Men vi höll som sagt på att avsluta så det gjorde inte alls så mycket.


Kvaliten är urkass men jag filmade med mobilen så.



Ni får bortse från mina ljud jag gör och det lilla jag säger.

Av Annie - 10 januari 2012 14:05

Tänkte skriva en liten utvärdering om nya stallet nu när jag stått där i några månader och vi hunnit "bo" in oss lite.


Jag och Hannah trivs hur bra som helst på Holmen och vi hade tur som fick en plats där. Jag var juh dock ute i god tid och ställde mej i kö så när det blev en ledig plats i privatdelen så fick jag den och det är jag juh väldigt glad över.


Hannah trivs som sagt och jag tror det är alldeles lagom stort åt henne, När vi stod i lillstallet på KRF så vart det nog lite för litet då det bara var hon och hennes hagkompis som stod där och hon blev nästan hysterisk när hon var tvungen att vara inne själv där utan sin kompis. Och i det stora stallet hade det blivit för mycket spring och liv för henne och hon hade haft för mycket att hålla koll på. Så storleksmässigt på stallet är Holmen alldeles perfekt. Vi är 6 st privathästägare som har en egen del av stallet. Nu kan Hannah vara ensam inne utan problem och är inte det minsta stressad över det.


Vi har väldigt bra träningsmöjligheter då stallägaren är en väldigt duktig instruktör som själv tävlar höga klasser dressyr och sen kommer det även andra tränare dit regelbundet.

Ridhuset är i princip alltid ledig på kvällarna och man har det oftast helt för sig själv, vilket är riktigt skönt. Ridhuset är stort (20*60) och med bra underlag. Och en fin utebana finns det oxå.

Man är oftast själv på kvällarna i stallet vilket iofs är väldigt mysigt. (och väldigt effektivt oftast, då man inte fastnar och prata med alla) Ibland kan någon av de andra vara där samtidigt men vi brukar vara ganska olika tider.


Jourena är också betydligt enklare och mycket mindre att göra, (dock har man jouren själv, men jag har alltid Marcus med mig så då går det snabbt) Och man har inte jour oftare än på tex KRF.

Allt är i ordning och det är inget slarv och tjorv och sånt som tar en massa energi så jag är som sagt supernöjd.

Jag har mer tid över att fokusera på mig och min häst och våran träning.


Så på det stora hela kan jag bara hitta positiva saker med flytten och nya stallet.


Det som är mindre bra om jag ska säga så är att vi måste luncha våra privata hästar själv. Eller ridgymnasiet ger tis,ons och tors men de övriga dagarna ger vi själva. Men eftersom det oftast är folk vid olika tider i stallet så brukar det alltid vara någon som kan ge lunchen, så hittills har det inte varit några problem.

Hästarna får inte heller någon kvällskraftfoder utan de ger vi själva efter att vi har ridit. (nattningen av kvällshöet sköter stallägaren och på helgerna jouren. Och samma med morgonfodring och utsläpp.)

Man betalar hösilage och spån utöver stallhyran, men när jag jämför priserna med tidigare stall så blir det faktiskt inte alls dyrare, Snarare lika dyrt eller tom lite billigare och det tillkommer inga andra kostnader eller jobb.


Och sen så finns det ingen möjlighet till bete där jag står nu utan jag får flytta henne till ett bete i sommar. Men det ska nog inte vara något problem egentligen, men visst är det smidigare om det finns bete där man står.


Det jag däremot saknar väldigt mycket är alla andra privathästägare som fanns på KRF, Den gemenskapen och att träffa alla goa människor. Det saknar jag faktiskt. Visst, alla är jätte trevliga på holmen oxå, men vi är där så olika tider så man träffar inte alla så ofta. (iaf inte jag som oftast är i stallet efter 18 då jag jobbar dagtid alltid.)

Måste säga att alla var roliga på sitt sätt och vi hade en väldigt bra gemenskap.


Men allt det andra överväger ändå och därför är jag superglad över att jag flyttade och jag trivs verkligen superbra där jag står nu. :) Och vi har en v'äldigt bra gemenskap i vårat stall nu oxå, det är bara goa trevliga människor i stallet och det är så bra stämmning och alla hjälps verkligen åt.


Lite bilder från vårat nya hem då.:


ingång till privatstallet utifrån. Hannahs fönset är det till höger om dörren.


Ena halvan av privatdelen: Hannah i sin box, första till höger i bild.


En halvdålig bild från ridhuset:

 


Och en bild från utebanan:

    


Skulle behöva knäppa lite nya bilder på resten av stallet oxå. Detta är bara en liten del. 

Av Annie - 10 januari 2012 08:23

Nu i morse när jag kom till jobbet. Vi går verkligen mot ljusare tider. Och idag var det bara -9 grader ute. Nästan varmt juh. :-)

 

Presentation


Välkomna hit!
Är en sprallig 27årig tjej bosatt i norrbotten. Här kan du följa mej i mitt liv och mina två hästar i våran vardag med träning, tävling och lite annat smått och gott.

Copyright på alla bilder.


Fråga mig

5 besvarade frågor

Hannah the Brave xx

 

Dali aka "Pluppen"

 

Kilhults Zatanz Zexiga Wilma

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards