Annie Rotinen - Mitt Liv

Alla inlägg den 16 mars 2011

Av Annie - 16 mars 2011 08:43

Igår eftermiddag fick jag ett väldigt obehagligt samtal när jag var på jobbet. En som jobbar i stallet ringde mej och berättade att jag måste kolla till min häst när jag kommer till stallet. Tydligen så hade en annan som jobbar där tagit ut Hannah på morgonen och då hade det tydligen hänt något, för det hade tagit ca 15 minuter för personen i fråga att gå ca 30 meter från stallet till hagen och när Hannah väl kommit ut i hagen så var hon sjöblöt i svett! Hannah hade väl varit lite tittig (och när Hannah är tittig så vänder hon oftast huvudet åt ett håll och stirrar, inte hoppar runt eller så.)eller något på väg ner till hagen och då hade personen i fråga blivit arg och börjat rycka och slita i grimskaftet samt skrika på Hannah, vilket resulterar i att Hannah bli jätte stressad och rycker man i henne så kastar hon sig bakåt. (eller kastar är väl fel ord men rycker bakåt) Och rycker man ännu mer och skriker på henne så blir hon juh knappast lugnare! Personen hade därefter kommit upp på gårdsplanen och sagt till den som ringde mej att Hannah är helt störd och dum i huvudet och det går inte att leda henne och att personen aldrig tänker leda ut henne igen.

Hur tänker man då egentligen?! Om en häst blir stressad, hur F*N blir det bättre av att rycka, slita och skrika på den då? Och Hannah är en väldigt känslig häst som lyssnar väldigt bra på små signaler.

Jag blev så sjukt förbannad och samtidigt så himla ledsen när jag fick höra detta! 

Jag förstår inte hur en sån människa kan beté sig på ett sådant sätt och mot ett djur ännu. Sen är det juh så att vi vet juh inte allt som har hänt heller då vägen ner till hagen är skymd, men om hästen hinner bli sjöblöt i svett på inte ens 30 meter så är det juh något som gått fel.


Så när jag väl kom till stallet så tog jag in Hannah och hon var hur lugn som helst att leda och hon verkade väldigt trött. Hon var även varm i ena bakbenet. Marcus var juh med i stallet och han hade stått och pysslat om Hannah länge medans jag hade lektionerna. (första lektionen fick en annan hoppa in och ta då jag prioriterade Hannah såklart) han hade borstat länge och Hannah hade varit så nöjd.


Men jag kan då säga att jag var riktigt ledsen hela kvällen igår över allt som hade hänt. Jag har nu iaf meddelat personalen samt berörda chefer att personen i fråga INTE ska ha någonting med Hannah att göra i fortsättningen och absolut inte leda ut henne, (övriga personalen har inga problem att leda med Hannah) och speciellt inte när jag även fick höra att denna brukar tappa Hannah flera gånger vid grinden i hagen alltså inte hinner knäppa loss henne så hon springer iväg med grimskaftet släpandes. Sen finns det även en del andra grejer som har inträffat som gör att mitt tålamod och förtroende börjar vara helt slut. Så nu har jag börjat kolla runt på andra alternativ.


I morse åkte jag och Marcus själva till stallet för att släppa ut Hannah och Simona bara för att se om det verkligen är så stora problem med Hannah. Och jag kan bara säga att hon gick som en ängel hela vägen till hagen! Det var absolut inga problem eller stress och det har det aldrig varit heller när jag släppt ut henne tidigare, så jag kan inte förstå vad problemet är.


Jag får en klump i magen av att höra sånt här.


  

Presentation


Välkomna hit!
Är en sprallig 27årig tjej bosatt i norrbotten. Här kan du följa mej i mitt liv och mina två hästar i våran vardag med träning, tävling och lite annat smått och gott.

Copyright på alla bilder.


Fråga mig

5 besvarade frågor

Hannah the Brave xx

 

Dali aka "Pluppen"

 

Kilhults Zatanz Zexiga Wilma

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards