Annie Rotinen - Mitt Liv

Alla inlägg den 23 april 2011

Av Annie - 23 april 2011 23:14

Här kommer två bilder på hoppsadeln och grejerna jag köpte till den. Vi invigde hoppsadeln idag. :) Dock så hoppade vi inte.



    

Av Annie - 23 april 2011 11:37

Nu tänkte jag skriva lite om gramantyglar. Jag vet att de flesta tycker att gramantyglar är en jätte hemsk hjälptygel som tvingar hästen att böja på nacken.

Jag tycker att om man tvingar hästen att böja på nacken med en graman, ja då är man fel ute, det är inte en riktig form hästen går i då om den blir tvingad att bara böja på nacken. Ska man tvunget dra ihop hästen ett helt pass, då tycker jag inte att man ska rida på graman heller.

Jag använder graman på Hannah ibland. Tidigare använde jag det nästan varje pass och jag använder den fortfarande ibland. MEN jag tvingar inte ner henne i någon form och håller fast henne med gramanen. I princip hela ridpasset bara hänger den där utan att ha någon som helst inverkan, men OM det behövs så kan jag ta hjälp av gramanen för att sedan släppa efter på den igen. Och på Hannah så hade jag den mer som en "nödbroms" om hon skulle bli lite för glad ibland. (och med lite för glad menar jag lätt i både fram och bakändan, Eller bara kör upp huvudet och springer på utan att direkt lyssna tillbaka öht, de som sett Hannah "in action" vet vad jag pratar om. :) ) Nu har jag och Hannah funnit varandra mer och mer och jag har lärt mej mer och mer hur hon funkar och hur jag ska göra med henne så används den inte lika flitigt längre. Dock har jag fortfarande när jag ska rida ut med sällskap och jag vet att det tex ska galopperas. Bara för att kunna ta till den OM det behövs. Och då har jag spännt den i sidorna och inte mellan frambenen.

Jag håller då med andra ord inte med de som sägs att alla som rider på graman bara drar ihop hästen i nacken och tvingar hästen att gå si och så mm.

Jag tycker att om man kan använda gramanen på ett korrekt sätt så är den ett bra hjälpmedel då du har större möjligheter att släppa efter och reglera på gramanen än med andra hjälptyglar och använda den endast när den behövs, men om man är orutinerad och använder gramanen i fel syfte så ska man absolut inte använda den då det kan göra mer skada än nytta.


Detta är iaf min åsikt om gramantyglar.

Presentation


Välkomna hit!
Är en sprallig 27årig tjej bosatt i norrbotten. Här kan du följa mej i mitt liv och mina två hästar i våran vardag med träning, tävling och lite annat smått och gott.

Copyright på alla bilder.


Fråga mig

5 besvarade frågor

Hannah the Brave xx

 

Dali aka "Pluppen"

 

Kilhults Zatanz Zexiga Wilma

 

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards